JAAROVERZICHT 2022

Doesburg

Meerjarig beleid afval en grondstoffen

In 2019 zijn beleidswijzigingen doorgevoerd én kwamen er faciliteiten bij, zoals een blauwe container voor papier voor wie dat graag wilde. In 2020 en 2021 zagen we de vruchten van het nieuwe beleid: een hoog scheidingspercentage en goed gebruik van de ondergrondse containers. 

Er is sindsdien gewerkt aan het verbeteren van afvalscheiding – met name groente-, fruit- en etensresten (GFE) bij appartementen en hoogbouw. Daarvoor zijn speciale GFE-zuilen geplaatst op diverse locaties in de binnenstad.

De Hanzestad kwam in de landelijke benchmark (een vergelijking tussen de afvalbeheerprestaties van gemeenten) in 2021 naar voren als een ‘best practice’-gemeente: een gemeente die een voorbeeldfunctie heeft voor andere gemeenten. Een opsteker, gezien de voortdurende inspanningen. In het najaar van 2023 wordt bekend of dit ook geldt voor 2022.

Onkruidbeheersing in het centrum van Doesburg.

Resultaten afval en grondstoffen 2022

Doesburg liet de laatste jaren een stijging zien in het afvalscheidingspercentage. In 2022 zakte dit percentage echter met drie procent naar 77%. De hoeveelheid restafval per inwoner steeg van 86 naar 98,3 kg.

Een trendbreuk met de jaren ervoor. We zien dit in alle gemeenten in het werkgebied van Circulus. De verklaring is een dalende kwaliteit van de aangeboden grondstoffen, gecombineerd met strengere eisen van verwerkers, waardoor afkeur toeneemt. Met het huidige scheidingspercentage van 77% scoort Doesburg overigens nog altijd boven het landelijk beoogde afvalscheidingspercentage van 75%.

Kwaliteit is dus een belangrijk punt van aandacht. Eerder is (in 2021) door Eureco onderzocht wat de vervuiling van PMD en GFT in kg’s bedroeg. Ook is het restafval onderzocht op waardevolle stromen. Deze inzichten helpen bij het treffen van maatregelen. Zo zijn in 2022 keurmeesters aangesteld om het PMD bij de overslag te keuren en van zichtbare vervuiling te ontdoen. Verder kreeg communicatie volop aandacht.

Verder kreeg communicatie volop aandacht. In het najaar zijn drie korte campagnes uitgevoerd om de inwoner met basisinformatie te helpen om PMD, GFT en textiel beter te scheiden. Ook de komende jaren valt in de verbetering van kwaliteit nog veel winst te boeken. Er is een projectgroep Schone Stromen die zich in 2023 zal richten op verdere inzet van communicatie, controle en handhaving.  

Advertentie in het kader van de campagne Scoor mee met PMD.

Buitenruimte

In Doesburg onderhielden en vernieuwden de buitenruimte-collega’s groenlocaties met cultuurhistorische waarde. Zo werd het wandelpad aan de Lage Linie vernieuwd, voorzien van nieuwe passende beplanting en in ere hersteld. Op voormalige agrarische locaties plantten zij boerenhagen bij en zorgden voor periodiek onderhoud en snoei. Het werk in Doesburg wordt – onder begeleiding van vakcollega’s - uitgevoerd door medewerkers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.

Klanttevredenheid

Circulus voert doorlopend klanttevredenheidsonderzoek uit. Daar kwam uit dat de inwoners van Doesburg tevreden zijn over de dienstverlening van Circulus. Zij gaven Circulus een 7,6. Inwoners zijn tevreden over de aanbiedmogelijkheden en het legen van de eigen containers, maar kritisch over het schoonhouden van de buurtcontainers. Ook bijplaatsingen zorgen voor ergernis, net als volle containers.

De tevredenheid over het recycleplein is hoog. Hieronder is te zien hoe vaak het Recycleplein in Doesburg werd bezocht. Inwoners in het werkgebied van Circulus kunnen van alle pleinen gebruik maken. Van de 66.620 bezoeken is 40.903 uit Doesburg zelf afkomstig. In totaal 18.403 bezoeken werden afgelegd door inwoners uit de gemeente Rheden, die sinds 2020 gebruik kunnen maken van het Recycleplein in Doesburg. Ook onder inwoners van Bronckhorst is het recycleplein populair: 7.091 keer meldden zich inwoners uit die gemeente. Het aantal bezoeken uit overige gemeenten is verwaarloosbaar. Het Recycleplein in Doesburg heeft dus echt een regionale functie.

Tot slot iets over de tevredenheid over communicatie. Wat onderzocht wordt is de wijze waarop mensen geïnformeerd willen worden. De website circulus.nl blijft het voorkeurskanaal. Tegelijkertijd groeit het aantal gebruikers van de app. Inmiddels heeft twee derde van de huishoudens de app geïnstalleerd.